De stationsomgeving van Zwolle ondergaat een grote metamorfose. Bekend onderdeel van deze metamorfose is de busbaan die de zuidzijde van het station verbindt met de noordzijde.
Aan de zuidzijde zijn onlangs 17 zwarte berken (Betula Nigra) geplant. De bomen geven de locatie, waar een nieuw busstation wordt gerealiseerd, een sfeervol groen aangezicht. Heicom leverde bomenzand 300 RAG in opdracht van NTP Infra.
Dit bomenzand, bestemd voor bomen met een groeiplaats onder de bestrating, is bestand tegen de verkeersbelasting en heeft de juiste waterdoorlaatbaarheid.
Bomenzand 300 van Heicom wordt geleverd volgens het RAG keurmerk. Dit keurmerk geeft zekerheid aan de kwaliteit van het product, omdat het gehele proces van grondstof tot eindproduct bewaakt wordt. Dit betekent dat bij winning van bijvoorbeeld zand en compost analyses worden genomen. Daarnaast worden er eisen gesteld aan de juiste vermenging van grondstoffen en wordt het bomenzand op de juiste wijze opgeslagen en getransporteerd.
Met ons bomenzand garanderen we opdrachtgevers een onkruidarm product vrij van ziekten die voldoet aan de door RAG gestelde eisen.
Het bomenzand 300 voor Spoorzone Zwolle is enkel samengesteld uit grondstoffen uit de directe omgeving van Zwolle.
Om de bomen tot gezonde, volwassen boom door te laten groeien zijn ondergrondse aanpassingen met bomenzand van Heicom uitgevoerd en is een beluchtingssysteem toegepast. De bomen hebben bij aanplant al een hoogte van 6 tot 8 meter en zijn tussen tien en twaalf jaar oud. Door bomen met een grote maat aan te planten, krijgt het groen op het busstation meteen al veel volume. De zwarte berk is tussen de dertig en veertig jarige leeftijd volgroeid en is dan 15 – 20 meter hoog.
De zwarte berk is een sierlijke sterke middelgrote boom met verspreid afhangende takken. De stam is op jonge leeftijd geelbruin en verkleurt later naar bruinrood tot bijna zwart. De bast is sterk afbladderend en krullend. Het blad is glanzend, diepgroen en verkleurt in de herfst naar geel.
Dankzij de kleuren ervaren de reizigers de seizoenen op het busstation. De zwarte berk staat vroeg en lang in blad. Daarmee dragen de bomen bij aan een lange groenbeleving op het busstation en het omliggendestationsgebied.
De ingebruikname van het nieuwe busstation en de busbrug is op 17 februari 2019.
Nadat de spoorzone aan de zuidkant is afgerond zal aan de noordzijde begonnen worden met het aangenaam maken van het stationsplein. Het stationsplein zal voorzien worden van een ondergrondse fietsenstalling ter grootte van een voetbalveld. Heicom hoopt ook voor de noordzijde haar producten te mogen leveren, zoals daktuinsubstraat, bomengrond, bomenzand en beluchting.
Wil je meer informatie over dit project en/of de gebruikte producten? Neem eens contact op met onze specialist op dit gebied. Doe dit via onderstaande gegevens of laat je terugbellen middels het formulier.